پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
تیتر ۲۰ برنامه صادراتی سایپا را بررسی می‌کند:
صادرات خودرو‌ها اهمیت بسیاری در اقتصاد جهانی دارد. این صنعت، نه تنها برای کشور‌های تولیدکننده خودرو‌ها درآمدزایی به همراه دارد، بلکه از طریق ارائه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز اشتغال زیادی را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۶۴۷۷۷

همکاری نمایندگی‌های سابق هوندا و هیوندای در روسیه با سایپا / از مونتاژ در بلاروس تا جایگاه ویژه بازارعراق  و ونزوئلا/ سایپا با کلاس متفاوت از چینی‌ها به روسیه می‌رود

تیتر20 - صادرات خودروها اهمیت بسیاری در اقتصاد جهانی دارد. این صنعت، نه تنها برای کشورهای تولیدکننده خودروها درآمدزایی به همراه دارد، بلکه از طریق ارائه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز اشتغال زیادی را فراهم می‌کند.


از سویی صادرات خودروها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در تعادل تجاری یک کشور داشته باشد.با فروش خودروهای تولید شده در داخل به کشورهای دیگر، درآمد ارزی وارد می‌شود که می‌تواند برای توسعه صنایع داخلی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور مفید باشد.علاوه بر این، صادرات خودروها می‌تواند به تبادل فناوری و دانش فنی بین کشورها کمک کند. این تبادلات می‌تواند منجر به بهبود فرایندهای تولیدی و کیفیت خودروها در کشورهای تولیدکننده و همچنین توسعه صنایع مرتبط شود.


همچنین، صادرات خودروها می‌تواند به رقابت قوی‌تر در بازار جهانی کمک کند. با ورود به بازارهای بین‌المللی، شرکت‌های تولیدکننده خودروها می‌توانند با رقبای خارجی رقابت کنند و تجارب جدیدی را دریافت کنند که بهبود عملکرد و نوآوری را به همراه دارد.


سایپا صادرکننده برتر خودرو در ایران
 حال در کشورمان گروه خودروسازی سایپا نیز به عنوان یکی از دو خودروساز برتر کشور قصد دارد، حداقل سالانه بیش از ۱۰۰هزار خودرو صادر کند. بر این اساس سایپا قصد دارد، به مدت سه سال، ۴۰۰هزار دستگاه خودرو تجاری (سایپا ۱۵۱ و وانت نیسان) و خودروهای سواری (کوییک، ساینا و شاهین) را به کشورهای هدف صادراتی، ارسال کند.


یکی از مقاصد عمده صادراتی سایپا روسیه است، بر این اساس، در سال 1401 و همزمان با نخستین حضور سایپا در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، هنوز شرکای روسی سایپا انتخاب نشده بودند، بر این اساس بر مبنای تحقیقات، خودروی شاهین در معرض نمایش قرار داده شد. از سویی طی یک سال گذشته با بیش از 10 شریک تجاری مذاکره انجام شد، که از بین آن ها دو شریک برای سایپا انتخاب شدند.


  به اعتقاد شرکای روسی سایپا، کوییک و ساینا خودروهایی با مصرف سوخت مناسب، خانوادگی کوچک و درون شهری هستند که می‌توانند قابلیت رقابت داشته باشند. اکنون شرکای چینی با خودروهایی در کلاس C و D وارد بازار روسیه می‌شوند، اما سایپا در کلاس B وارد شده و تنها رقیب این خودروساز کشورمان، شرکت لادای روسیه است. با مقایسه انجام شده با رقبا، همچنین سطح کیفی و ایمنی خودرو، تحلیل شرکای سایپا این است که موفقیت در بازار روسیه قطعی است.


بر این اساس، سایپا در گام اول در بازار روسیه و بلاروس قرارداد 90 هزار دستگاه خودرو را به منظور صادرات منعقد کرده، که منتظر اخذ تاییدیه‌های استاندارد است و بین 5 تا 6 ماه به طول انجامیده است. به نظر می‌رسد تاییدیه‌ها تا یک ماه دیگر صادر شود که در این صورت صادرات سایپا آغاز خواهد شد.


صادرات 90 هزار دستگاه خودرو یاد شده برای مدت سه سال خواهد بود که در سال نخست 20 هزار دستگاه و بقیه در دو سال دیگر صادر می‌شوند. در زمینه خدمات پس از فروش این خودروها نیز  2 مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری سایپا در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگی‌ها پیش از این خدمات پس از فروش شرکت‌های هوندا و هیوندای را انجام می‌دادند، اما پس از تحریم‌ها و خروج آن ها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات رسانی خواهند کرد.


مونتاژ محصولات سایپا در بلاروس
تصمیم جدی سایپا برای بلاروس پس از صادرات خودرو کامل (CBU، حرکت به سمت مونتاژ خودرو است که در این زمینه طی صحبت با شریک تجاری‌، مقدمات کار در حال فراهم شدن است.بر این اساس،اکنون شریک تجاری سایپا با یکی از دو کارخانه خودروسازی موجود در این کشور تفاهم نامه‌ای به امضا رسانده تا سایپا بتواند قطعات را به صورت SKD ارسال کند تا در بلاروس مونتاژ شود.


در این صورت و انجام مونتاژ کاری، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آن ها اتحادیه گمرکی دارد کاهش خواهد یافت.در این اتحادیه گمرکی به‌ازای هر خودرویی که از گمرک عبور می‌کند 2 هزار دلار بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دریافت می‌شود و 25 درصد نیز هزینه گمرکی دارد.


به‌محض آغاز مونتاژ خودروها، 25 درصد یاد شده به پنج درصد کاهش یافته و 2 هزار دلار مذکور نیز حذف خواهد شد. بر این اساس، خودروی ساینا که در بلاروس با پنج درصد سود نمایندگی‌ها و هفت درصد خدمات پس از فروش، خودرویی 13 هزار و 100 دلاری است، با کاهش سه هزار دلاری (با احتساب کاهش یک‌هزار دلار هزینه حمل از ایران به بلاروس) به خودروی 10 هزار دلاری تبدیل می‌شود و از نظر قیمتی بی‌رقیب خواهد شد.


حضور سایپا در بازار آمریکای لاتین
 در خرداد ماه همزمان با سفر رئیس جمهور کشور به ونزوئلا،مقرر شده، که خودروسازان ایرانی از جمله سایپا و با محوریت این شرکت، در مجموع طی 5 سال 200 هزار دستگاه خودرو به ونزوئلا صادر کنند. در گام اول نیز قرار شد،۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر شود، بر این اساس، در خردادماه سال جاری، 1000 دستگاه خودرو، شامل 700 دستگاه کوییک ST معمولی  و 300 دستگاه ساینا S و همچنین 6 کانتینر قطعات یدکی، به کشور ونزوئلا فرستاده شد.


همچنین شبکه خدمات پس از فروش محصولات سايپا در شهرهای اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پيش از اين، گروه خودروسازی سايپا 8 نمایندگی خدمات پس از فروش در این کشور داشت كه فعاليت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه های آینده در این کشور دوست، انجام می شود.


ادامه حضور سایپا در بازار عراق
گروه خودروسازی سایپا همچنان در عراق حضور فعالی دارد، به طوریکه در سال گذشته این شرکت  پرايد 131 را با 5 هزار و 200 دلار به عراق صادر کرده است. در برنامه صادراتی جدید سایپا نیز به نظر می‌رسد عراق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. همچنین سایپا در دهه 90 در بازار آفریقا نیز حضور فعالی داشت، از جمله در کشوری مانند غنا، که به نظر می‌رسد آفریقا نیز در تیررس برنامه‌های صادراتی سایپا قرار گرفته است.

ارسال نظرات
موضوعات روز